23 april 2013 Reinout Van Zandycke no responses

Pinokkio en zijn neus voor PR

De neus van pinokkio Op het eerste gezicht zou je het niet verwachten, maar ik denk dat communicatiemensen wel nog iets kunnen leren van het programma 'De neus van Pinokkio'. Het programma deed dan ook een heel mooie PR-stunt. In volgend bericht leg ik uit waarom ik het interessant vind voor communicatiemensen.

'De neus van Pinokkio' is een komisch programma die de zondagavond in primetime wordt uitgezonden op één. In het programma vertelt Bart Peeters samen met Tine Embrechts en Adriaan Van Den Hoof verhalen over bekende en onbekende mensen. De verhalen zijn echter niet altijd waar. Twee bekende spelers en het publiek moeten raden wat juist en wat fout is. De speler uit het publiek die het best raadt mag samen met de beste bekende Vlaming het finalespel spelen. Als men samen het finalespel wint, dan krijgt de onbekende Vlaming een mooie som geld mee naar huis.

Het programma is eigenlijk een moderne versie van ‘De Drie Wijzen’. Het heeft daarbij ook nog een zware erfenis gekregen. ‘Twee tot de zesde macht’ zal moeilijk worden om te evenaren, misschien zelfs wel onmogelijk. Vele mensen zullen met argusogen en een kritische blik het programma bekijken.

We leerden al van 'The Hunger Games' dat PR heel belangrijk kan zijn voor de tv-industrie. De neus van Pinokkio' kwam niet achter. Natuurlijk op een kleinere schaal, maar toch ook interessant. In de tweede aflevering werd Tine Embrechts vervangen door Nico Sturm (ook wel bekend van Hallelujaah). De actrice was op missie in de Filipijnen, zo hoorden we in het begin van het programma. Op het einde werd duidelijk wat er echt was. Tine Embrechts was inderdaad naar de Filipijnen geweest. Ze was daar om Cherry te bezoeken. Jaren geleden besloot Luc Appermont om peter te worden van een Filipijns kindje (Cherry). Via een organisatie steunde de presentator haar financieel. Ze hielden lang contact, tot dat er iets mis ging met de mailadressen. De laatste jaren hadden ze geen contact meer. Tine Embrechts was daar op zoek gegaan naar Cherry. En wat bleek: Cherry had ook al een dochter. De dochter had een niet zo ver de hand liggende naam. Het dochtertje noemde Luc. Geheel onverwacht voor Luc Appermont bleek Cherry en haar dochter dan nog ook in België te zijn. Bij hun ontmoeting die volgde vloeiden er dan ook heel wat traantjes. Een mooi moment!

Think creative

Meerdere dagen stonden de kranten en magazines hier vol van. Een mooie PR-stunt. De reclame die het programma hierdoor heeft gekregen is voor de VRT waarschijnlijk van grootte waarde. Zo zie je maar dat er veel andere mogelijkheden zijn naast de reclamefilmpjes om promotie te maken (of te krijgen). Creativiteit is in de PR-sector minstens even belangrijk als uw financieel vermogen. Pinokkio heeft duidelijk niet alleen een lange neus, maar ook een goede PR-afdeling.

Share it!
Aenean mattis venenatis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke