18 juni 2013 Reinout Van Zandycke 2 responses

Marketing 3.0

Nieuwe technologiën als smartphones en sociale media hebben het marketinglandschap grondig doorheen geschud. Enkele jaren geleden kregen we een evolutie van marketing 1.0 naar marketing 2.0, maar wil je vandaag nog mee zijn, dan spreek je best van marketing 3.0. Zoals ik het graag heb, zo staat ook hier participatie centraal. Een korte uitleg:

Bij marketing 2.0 stonden klantenbehoeften centraal. Vandaag is dit niet meer voldoende. Er moet voor de klant meer zijn. Voor de consument speelt niet enkel en alleen meer de behoefte een prominente rol. Normen en waarden worden steeds belangrijker. De identiteit van de onderneming is nog nooit zo doorslaggevend geweest. Een mensgerichte strategie is een absolute must!

Als onderneming heb je er alle baat bij dat je consument ook een producent wordt. Mensen geloven eerder mede-afnemers dan bedrijven. De komst van sociale media spelen hier een belangrijke rol in. Tevreden of misnoegde klanten kunnen een grote impact hebben als ze over jouw onderneming gaan spreken op sociale media. Mensen een belangrijke rol geven in de besluitvorming van jouw onderneming brengt dus veel voordelen met zich mee. Een goed voorbeeld is 'Maak Je Smaak' van Lays.

Share it!
Aenean mattis venenatis
Comments
  1. A41 Roderick     | Reply

    Hi,
    Interessant wat je herkent in bovenstaande evolutie. Ik spreek van de volgzame (1.0), interagerende/mondigere (2.0) tot aan de sturende klant.
    Watme wel steeds meer interesseert is de definitie van marketing en communicatie as such. Ik vind dat beide termen ook hier erg door elkaar gehaald worden.
    Als ik met starters, snelle groeiers en bedrijven op een kruispunt bezig ben, probeer ik een heel eenvoudige opdeling te maken tussen de twee.
    Communicatie praat over bedrijf en mensen, marketing promoot de producten en/of diensten van het bedrijf.
    Een simpele scheiding die veel verheldert…
    Nu nog de rest van de wereld overtuigen!

    1. admin - Post Author     | Reply

      Bedankt voor je reactie!
      Je hebt inderdaad gelijk dat communicatie en marketing vaak door elkaar worden gehaald.
      Jouw opdeling kan inderdaad duidelijk zijn voor vele mensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke