14 augustus 2013 Reinout Van Zandycke one response

Volgers kopen

Volgers en views kopen, het is enige tijd geleden erg populair beginnen worden. Toch zou ik het zelden aanraden. Je kan er op korte termijn succes mee halen, maar er zijn ook erg grote risico's voor je imago (lange termijn). Volgens mij wegen de mogelijke voordelen niet op tegen de mogelijke nadelen. Stel je voor dat het uitkomt dat alles fake is, dat alles gekocht is. Zo'n imagoschade is moeilijk te herstellen. Er zijn genoeg voorbeelden...

volgers kopen

Een tijdje geleden (april 2013) had ik het er op Twitter voor de eerste keer over. Ik las een artikel over Mathieu De Ruyck die zijn account op Twitter door de vele roddels over de echtheid van zijn volgers had verwijderd. Als 21-jarige was hij Vlaanderens meest populaire tweep (iemand die op twitter actief is). Toch wel heel raar voor iemand die geen echte BV is... Het waren gewoon te veel volgers om waar te zijn. Vaarwel geloofwaardigheid!

Onlangs was er opnieuw een mooi en bekend voorbeeld. Natalia's nieuwe videoclip werd in één nacht meer dan één miljoen keer bekeken. Toch wel heel erg veel voor een Belgische artieste. De opvallende stijging werd aan de kaak gesteld door collega muzikanten. Het kan door de komkommertijd zijn, maar het verhaal kreeg enorm veel aandacht in de pers. Door alle commotie besloot het management dan maar om de clip offline te halen. Behoorlijk wat gezichtsverlies als je het mij vraagt. Het komt bovendien ook erg zielig over wanneer blijkt dat je views hebt gekocht. Nuja, al bij al zal haar clip er waarschijnlijk toch wel bij varen. Veel mensen zijn nu op de hoogte dat Natalia een nieuwe clip en song heeft. Toch blijft het een mooi voorbeeld van hoe views of volgers kopen zwaar kan mislukken.

Waarom dan wel?

Wat is het voordeel dan eigenlijk van volgers kopen? Het kan een vorm van aantrekkingskracht creëren. Doordat mensen zien dat je veel volgers hebt of dat je filmpje veel views heeft, zullen ze denken dat ze iets gemist hebben. Ze zullen denken dat je belangrijk bent. Het kan ook enkele deuren voor je openen, dat is zeker. Zolang het goed georkestreerd is en niets uitkomt zijn er vooral voordelen. Totdat het uitkomt... Dan wegen de voordelen zeker niet op tegen de nadelen. Je verliest er alle geloofwaardigheid mee en deze is erg moeilijk terug te winnen. Het is ook erg zielig wanneer je moet betalen om populair te lijken. Bovendien begint de grote massa steeds meer kennis te hebben van het feit dat volgers en views kunnen gekocht worden. Er zijn nu ook al van tools die berekenen hoeveel echte volgers iemand heeft. Het risico om door de mand te vallen wordt steeds groter. Heb je als persoon of bedrijf een langetermijnsvisie, dan zou ik het als toekomstig communicatiemanager niet aanraden.

Zelf iemand controleren? Met volgende tool kan je zelf mensen controleren op de echtheid van hun volgers.

Share it!
Aenean mattis venenatis
Comments
  1. Martijn Sobels     | Reply

    Mooi artikel en ik ben het helemaal eens met je visie; volgers kopen oogt indrukwekkend, maar is uiteindelijk ook een doorzichtige truc voor wie zich verdiept in die volgers. Net als fake (product)reviews zouden bedrijven en particulieren dit niet moeten doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke