14 februari 2014 Reinout Van Zandycke one response

Sterke politieke actie Groen

Op Valentijn deelde de partij Groen een cadeautje uit aan de treinreizigers. Iedereen kreeg een postkaartje. Als we de partijwoordvoerder mogen geloven, dan zit er geen politieke boodschap achter. Dat een partij een actie doet zonder politieke boodschap, dat bestaat niet. Het mag gezegd zijn: deze politieke actie vind ik strategisch zeer sterk! Het is origineel, goed verpakt en speelt in op de trends. Erg knap van de partij! groen valentreinValentrein Groen

De echte boodschap is goed verpakt en zo hoort het ook. De kiezers hebben geen zin meer in politiek gespam. De dag van vandaag verkoop je het best door niet te verkopen. De consument is expert geworden in het negeren. We hebben veel meer keuze, maar veel minder tijd. In een wereld waar we te veel keuzes hebben en te weinig tijd, is het evident om gewoon dingen te negeren. Opvallen is dus de boodschap. Een originele valentijnsactie, daar val je mee op.

Brand Awareness De bedoeling was dat je een boodschap op het kaartje schreef en dat overhandigde aan je geliefde, of iemand waar je al jaren mee naar het werk reist, of iemand die plots naast je zat. Groen wil gezien worden als een sociale partij. Een partij die solidariteit, tolerantie en ecologie hoog in het vaandel draagt. Anderen een complimentje geven via een gerecycleerde postkaart op de trein past dus perfect binnen hun ideologie.

Third party endorsement Wie een foto maakte en die tweette met #Valentrein, die kon ook nog een treinreis naar Londen of Parijs winnen. Door aan de postkaarten ook nog een social media actie te koppelen zorgde men ervoor dat er veel over de partij werd gesproken. Een goede tactiek! Het is altijd beter dat anderen positief over jou spreken dan dat je voor jezelf reclame maakt. Zoals marketingoeroe Seth Godin zegt: “je kan pas succesvol worden als anderen over jouw product (hier partij) praten.

Het gebeurt niet veel dat ik een echt goede actie zie van een partij, maar deze reken ik zeker bij de best practices!

Share it!
Aenean mattis venenatis
Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke