15 juni 2014 Reinout Van Zandycke no responses

Luistertips

Luisteren is één van de essenties binnen het communicatiegebied. Ondanks het zo belangrijk is, hebben wij er toch zo weinig belangstelling voor. Schrijven, spreken en lezen krijgen vaak meer aandacht. Een geslaagde (samen)werking valt of staat met juiste communicatie. Luisteren is daar een heel belangrijk onderdeel van. Door goed te luisteren kunnen wij bepaalde misverstanden in communicatie vermijden. 

Luisteren is veel meer dan horen. Het goed doen is een echte kunst en zeker niet eenvoudig. Een belangrijke eerste stap om beter te worden, is ontdekken hoe je zelf luistert. Hier 4 gratis luistertesten:

Wat voor voor luistertype ben ik?

Hoe goed kan ik me inleven in de persoon waar ik naar luister?

Hoe goed wordt er geluisterd in mijn team?

Hoe goed luistert mijn organisatie naar belanghebbenden?

Communicatie is dus veel meer dan assertief zijn en zeggen wat je denkt. Wij hebben 2 oren en 1 mond, maar toch hebben wij zoveel moeite om te luisteren. De effectiviteit van communicatie neemt toe naarmate het luisterniveau stijgt. Een gebrek aan luistervaardigheden ligt vaak aan de basis van een (communicatie)conflict.

learn to listen

Hier 5 luistertips die je onmiddellijk kan toepassen tijdens een volgend gesprek:

  • Let op jouw lichaamshouding. Als je rechtop zit of staat, help je jezelf op te letten en toon je makkelijker interesse. Probeer ook een  defensieve houding te voorkomen. Je vermijdt dus best gekruiste armen. Laat ook non-verbaal merken dat je aan het luisteren bent. Geef af en toe eens een teken, zoals knikken.
  • Stel regelmatig een vraag aan jouw 
gesprekspartner. Daardoor
 blijf je zelf bij de les, maar je toont ook interesse. Het kan ook verhelderend zijn. Het is normaal dat je niet altijd alles begrijpt. Durf dus vragen stellen.
  • Kijk jouw gesprekspartner aan. Met oogcontact blijf je betrokken bij een gesprek en stimuleer je elkaar beter te luisteren. Let op: je moet jouw gesprekspartner niet blijven aanstaren. Kijk hem of haar aan met tussenposes.
  • Onderbreek zo weinig mogelijk. Laat de andere zijn verhaal doen. Het komt zeer irritant over wanneer je steeds mensen onderbreekt. Je maakt er geen al te beste indruk mee en het is zeer slecht voor het verdere verloop van de samenwerking.
  • Vat het gesprek samen. Controleer of je alles goed hebt begrepen. Doe dit wel op het einde van het gesprek. Te vroeg willen evalueren kan een grote hinderpaal zijn voor effectieve communicatie.

Meer weten over effectief luisteren? Contacteer mij met vragen!

Bekijk ook zeker eens onderstaand filmpje. Julian Treasure is een expert. Hij beweert dat wij ons vermogen verliezen om te luisteren. Ondanks we 60% van onze communicatietijd spenderen aan het luisteren, zijn wij er toch zeer slecht in. Zo onthouden wij volgens Julian Treasure maar 25% van wat we horen.

Bronnen:

Van Stratum, S. (2009, augustus 1). Cursus actief luisteren. Retrieved juni 8, 2014, from leren: http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/luisteren/ Huypens, J. (2011). Met elkaar spreken is geen kinderspel. Brussel: Politeia. My Best Team Ever. (n.d.). Luistertest. Retrieved juni 06, 2014, from Luistertest: http://www.luistertest.com SalesChamp. (n.d.). 10 luistertips voor de sales professional. Retrieved juni 08, 2014, from Sales Champ: http://www.saleschamp.be/nl/10-luistertips-voor-de-sales-professional-87.htm Schouten, & Nelissen. (2013, september 18). Effectief communiceren begint bij goed luisteren . Retrieved Juni 08, 2014, from Schouten en Nelissen: http://www.sn.nl/Kenniscentrum/Blogartikelen/Artikel/Effectief-communiceren-begint-bij-goed-luisteren.htm
Share it!
Aenean mattis venenatis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke