1 juli 2014 Reinout Van Zandycke no responses

Tegenstanders van sociale media overtuigen

"Ik gebruik geen sociale media. Voor mij is het nutteloos en te tijdrovend." Het zijn enkele zinnen uit een gesprek dat ik onlangs met iemand had. Het kost inderdaad wel wat tijd, maar geloof mij: gebruik je het goed, dan kan je er zelfs tijd mee winnen! Je hoeft trouwens ook niet actief te zijn op alle sociale media. Alles hangt af van jouw doelstellingen en wat de strategie is om ze te bereiken!

Ondanks iedereen er de mond van vol heeft, bestaan ze anno 2014 nog altijd: tegenstanders van sociale media. Af en toe kom ik zelfs nog iemand tegen, in real life natuurlijk. Ik kom dan wel graag te weten waarom ze er zo weigerachtig tegenover staan. Als ik eens doorvraag, dan zijn hun argumenten bijna altijd te herleiden naar twee 'oorzaken': tijdrovend en nutteloos.

sociale media nutteloos?

Doelloos

De meest voorkomende oorzaak dat mensen niet geloven in de kracht van sociale media is het gebrek aan doelstellingen. Zolang je zonder doel werkt, ga je sociale media altijd als tijdverlies ervaren. Je kan dan tenslotte nooit iets concreet bereiken. Online tools als Twitter, LinkedIn en Facebook zijn middelen en gereedschappen. Facebook is niet de Heilige Graal en het is ook geen doelstelling op zich. Een account aanmaken puur omdat iedereen het doet is een slechte drijfveer en zonde van jouw tijd.

Ik ben al jaren een grote voorstander en toch ben ik niet op alle populaire media actief. Zo heb ik geen account op Pinterest omdat het voorlopig geen meerwaarde voor mij heeft. Het past niet in mijn strategie om mijn doelen te realiseren. Waarom zou ik het dan doen?

Zijn sociale media dan enkel voor bedrijven of carrière mensen? Neen, natuurlijk niet! In contact blijven met (verre) vrienden en op de hoogte blijven van jouw favoriete band kunnen even goed belangrijke doelstellingen zijn.

Tijdbesparend

Schermafbeelding 2014-07-04 om 11.55.51Naast het feit dat sociale media nutteloos zouden zijn, hoor ik ook vaak dat het te veel werk kost. Je bent er inderdaad soms een tijdje mee bezig, maar succes komt nooit vanzelf. Het vergt wat inzet en energie. Sociale media zijn geen trucjes die je uit de kast kunt halen om onmiddellijk groot succes te oogsten. In eerste instantie geef je veel, maar uiteindelijk zal je er voordeel uithalen. Als je de nieuwe tools slim inzet, kan je ze zelfs voor je laten werken. Wanneer je weet hoe alles werkt en een goed netwerk hebt opgebouwd, dan zullen veel dingen sneller en eenvoudiger gaan. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je ze op de juiste manier gebruikt.

Een voorbeeld: In plaats van uren opzoekingswerk te doen kan je gewoon eens aan jouw volgers of vrienden vragen of er iemand expert in het vakgebied is. Via sociale media kan je eenvoudig informatie naar je toe laten komen op de manier die voor jou het best is.

Niemand verplicht je ook om ieder uur van de dag al jouw profielen eens te bezoeken. Dit is zeker niet nodig. Alles met mate(n)! Ik ben er wel van overtuigd dat het extra werk zich op lange termijn zal terugbetalen door de vele nieuwe connecties en kansen. Een goed (online) netwerk heeft veel waarde!

Conclusie

Sociale media kunnen dus door iedereen gebruikt worden, maar voel je zeker niet verplicht. Denk eerst na over wat je wilt bereiken vooraleer je er (nutteloos) tijd insteekt.

Het zou mij wel verbazen dat er geen enkel middel voor jou nuttig kan zijn. Er zijn vandaag zodanig veel toepassingen dat er onmogelijk niets bestaat voor jouw branche. Laat je eventueel adviseren over welke middelen het best bij jou passen!

social media icons

Mijn twee beste manieren om tegenstanders te overtuigen zijn:

1: De doelstellingen achterhalen of helpen bepalen en aantonen hoe ze door middelen als Facebook en Twitter deze veel sneller kunnen bereiken.

2: Helpen met de opbouw van hun account zodat ze onmiddellijk kunnen profiteren van de voordelen van sociale media.

Neem gerust contact met mij op voor meer informatie. Ik help je graag verder!

Share it!
Aenean mattis venenatis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke