7 september 2015 Reinout Van Zandycke no responses

Woordvoerder 2.0

De wereld van de woordvoerder is de laatste jaren grondig doorheen geschud. De journalist van de traditionele media is al lang niet meer onze enige sleutelfiguur. Woordvoerders moeten nu ook rekening houden met de zogenaamde burgerjournalisten. Je kan discussiëren over de meerwaarde daarvan, maar waarover we niet moeten discussiëren is dat ze een enorme impact hebben.

De traditionele principes van de woordvoerder blijven belangrijk. Een goed persbericht schrijven, een perfecte persconferentie voorbereiden, krachtige soundbites verzinnen, ze zijn nog steeds part of the job. Vandaag is het takenpakket gewoon erg gegroeid. Door de sociale media te omarmen kunnen we veel beter de publieke opinie begrijpen en sneller ingrijpen wanneer nodig. In de wereld van nieuwe media worden voortdurend gesprekken gevoerd “en plein public”. Iedereen kan meeluisteren, meelezen en zelfs mee participeren. De woordvoerder mag deze kansen niet links laten liggen.

Tweerichtingsverkeer

Het mooie aan sociale media is dat het iedereen een stem geeft. Het kan zowel goed als slecht nieuws in een seconde verspreiden. Akkoord, dit kan ons in sommige gevallen tegenwerken. Toch kan het zeker ook in ons voordeel werken! Door te luisteren en te participeren in de gesprekken kunnen we beter informatie verspreiden en komen we waardevolle informatie te weten. Deze publieke fora geven de professional een kans om perceptie, gesprek en actie te sturen. Ze helpen ons om het bewustzijn te verhogen, relaties op te bouwen, een positief imago te creëren en vooral extra aandacht te genereren. En alsof zoveel kansen al niet genoeg zijn om van traditionele woordvoerder te evolueren naar een woordvoerder 2.0, is het ook een essentieel onderdeel geworden in vrijwel alle strategieën voor crisismanagement.

Besluit

De komst van al deze nieuwe media hebben er voor gezorgd dat de woordvoerder zich moet heroriënteren. Ze bieden enorme opportuniteiten. Het zou dom zijn om deze allemaal links te laten liggen. Natuurlijk is blindelings met iets starten meestal niet goed. Dat geldt ook voor sociale media. Je moet zorgen dat je een plan hebt, dat je weet waarmee je bezig bent. Gelukkig behoor tot ik één van die 'digital natives'; zij die altijd een computer en internet hebben gekend. Mijn opleidingen gaven mij een degelijke bagage mee, maar ik blijf mezelf bijscholen over alles rond nieuwe media. Er is geen weg terug en ik ben er van overtuigd dat het de juiste manier is.

Share it!
Aenean mattis venenatis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke