12 april 2016 Reinout Van Zandycke no responses

Feedback in plaats van kritiek

Hoe kritiek geven? 

De afgelopen jaren kreeg ik de kans om met veel verschillende mensen samen te werken. Veel verschillende mensen betekent ook veel verschillende persoonlijkheden. In een team is het onmogelijk om alles zelf te doen, dat heb ik ondertussen wel al geleerd. Je moet zaken durven uit handen geven. Niet altijd even evident. Daar had ik het in het begin wel wat moeilijk mee.Tips feedback geven

Essentieel bij een samenwerking is dat je bij onenigheden durft zeggen waar het op staat. Kritiek geven is lastig, maar soms ook essentieel. Het kan altijd gebeuren dat er een meningsverschil is over de kwaliteit van het werk. Met opgekropte frustraties rondlopen door jouw mond te houden, is ook geen oplossing. Eens goed je gedacht zeggen, kan erg opluchten en de situatie verbeteren. Emotionele intelligentie (EQ) speelt hierbij een belangrijke rol.

Om een efficiënte samenwerking te bekomen moet je dus opletten met het geven van kritiek. Het is altijd moeilijk om de andere zijn emotionele reacties te voorspellen. Kritiek wordt niet altijd gewaardeerd omdat veel mensen dit zien als een aanval. Bij het geven van kritiek is het van belang dat je de andere met respect behandelt. Spreek vanaf nu over opbouwende feedback!

Een aantal tips voor een goede opbouwende feedback:

Het heden en niet het verleden

Stel het geven van feedback niet uit. Geef feedback op punten die actueel zijn. Haal geen oude koeien uit de gracht. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Zorg er daarom voor dat je op tijd jouw opbouwende feedback geeft.

De ik-vorm

Geef feedback alleen aan iemand vanuit jezelf en niet namens de organisatie. Opbouwende feedback geef je altijd in de ik-vorm. Op deze manier zal de ander zich minder snel aangevallen voelen. Maak ook een onderscheid tussen de persoon zelf en de zaak waarop jouw kritiek betrekking heeft.

Wat is het gewenste gedrag?

Als je iemand feedback geeft, moet je ook vertellen hoe je het dan wel wilt. Maak duidelijk welk gedrag je liever zou zien. Denk ook samen na over hoe je best tot het gewenste gedrag kan komen. Geef alleen feedback op punten die men kan veranderen.

Kies het juiste moment en de juiste plaats.

Feedback is niet altijd gewenst, maar dat ligt soms ook aan het tijdstip. De meesten willen immers niet bekritiseerd worden in het bijzijn van anderen. Het is normaal dat men zich dan gekleineerd en gekwetst voelt. Dit wil je natuurlijk niet bij de ander bereiken. Neem de persoon gewoon even apart.

tips om feedback te gevenControle en duidelijkheid

Controleer altijd of de persoon die jij feedback geeft, begrijpt wat je bedoelt. Check of alles is overgekomen zoals je had vooropgesteld. Wees ook duidelijk in je boodschap. Kom snel to the point. Rond de pot draaien heeft geen nut. Formuleer feedback duidelijk en concreet, niet algemeen en beschrijvend. Bedenk eventueel op voorhand wat je wilt zeggen.

Share it!
Aenean mattis venenatis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reinout Van Zandycke