• Reinout Van Zandycke

Marketing 3.0

Bijgewerkt: 24 apr 2019

Nieuwe technologieën als smartphones en sociale media hebben het marketinglandschap grondig doorheen geschud. Enkele jaren geleden kregen we een evolutie van marketing 1.0 naar marketing 2.0, maar wil je vandaag nog mee zijn, dan spreek je best van marketing 3.0. Zoals ik het graag heb, zo staat ook hier participatie centraal. Een korte uitleg:


Bij marketing 2.0 stonden klantenbehoeften centraal. Vandaag is dit niet meer voldoende. Er moet voor de klant meer zijn. Voor de consument speelt niet enkel en alleen meer de behoefte een prominente rol. Normen en waarden worden steeds belangrijker. De identiteit van de onderneming is nog nooit zo doorslaggevend geweest. Een mensgerichte strategie is een absolute must!


Als onderneming heb je er alle baat bij dat je consument ook een producent wordt. Mensen geloven eerder mede-afnemers dan bedrijven. De komst van sociale media spelen hier een belangrijke rol in. Tevreden of misnoegde klanten kunnen een grote impact hebben als ze over jouw onderneming gaan spreken op sociale media. Mensen een belangrijke rol geven in de besluitvorming van jouw onderneming brengt dus veel voordelen met zich mee. Een goed voorbeeld is 'Maak Je Smaak' van Lays.

Reinout Van Zandycke

Zaakvoerder EXPOSURE